法情 首页 法情
www.faqing.org
 
 常见问题与解答 (FAQ)常见问题与解答 (FAQ)   搜索搜索   成员列表成员列表   成员组成员组   注册注册 
 个人资料个人资料   登陆查看您的私人留言登陆查看您的私人留言   登陆登陆 

郑全行博士的言论

 
发表新帖   回复帖子    法情 首页 -> 即时评论
阅读上一个主题 :: 阅读下一个主题  
作者 留言
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 09-08-09 星期日 11:20 pm    发表主题: 郑全行博士的言论 引用并回复

http://www.chinapress.com.my/content_new.asp?dt=2009-08-10&sec=mas&art=0810mc78.txt

August 9, 2009 17:57

從遺腹子事件顯示
鄭全行:大馬華人怕輸
(吉隆坡9日訊)“大馬華人是偽君子、怕輸、患有大頭症、冥頑不靈,更是不懂感恩的民族!”

反對合法化趙明福遺腹子,而引來華社大力抨擊的華裔回教宗教司鄭全行博士指出,通過撰寫文章,讓長期研究華社的他更瞭解華社怕輸的心態。

“謝天謝地,通過這些文章,才瞭解原來在我的民族中,有人是如此的怕輸,更從來不懂得感恩。為隱藏的政治議程和博取同情,可以歪曲事實!”

他在《馬來西亞前鋒報》撰文指出,雖然我國已獨立52年,可是大馬華社的思維從來不曾“獨立”過,依然走不出民族的框框,依舊冥頑不靈。

他抨擊,華裔只會譴責巫統是種族主義分子,可是他們何嘗不是。

他是針對本身之前發表的言論,引來各種偏激和三流思維的言論,包括有人指他是巫統的“走狗”時,作出上述回應。

“發表如此言論的人士,是自爆自己的愚昧和不成熟,而這些就是那些怕輸和不懂感恩者。”

他強調,本身絕不是《馬來西亞前鋒報》或巫統聘請的“鎗手”,所發表的言論,主要是要喚醒回教徒所面對的危機。

他說,華人善于玩弄政治,特別是目前馬來人鬧分裂的時候。

他說,如果馬來回教徒都團結一致,他敢肯定他們不敢這么做。問題是目前有部分馬來人站在他們那一邊,才使他們敢欺到頭上來!

他重申,寧可成為華社不受歡迎者,也不期望回教徒受有私心者玩弄。

“我寧願受自己的民族污衊,也不想看到回教在這土地上被毀滅。只要我們的軀殼尚在的一天,鬥爭都不會結束!”

鄭全行博士左右開弓,譏諷抨擊其言論者的國語程度有限,而看不懂文章的內容,並向批評他的人討教,如何寫出好文章。

“既然指我不會寫文章,那我希望有關者能給予賜教。”

他對華文報,如《中國報》和《南洋商報》如此關注他的文章,感到“受寵若驚”。

他抨擊,本地中文報章只摘錄他部分文章內容,借此歪曲他的言論。

他再次強調,不會向趙明福的家屬道歉,因本身的文章的內容,沒有對趙家存有惡意。

“如果他們真的看得懂國語,他們不會提出要我向趙家道歉的言論。是我該道歉,還是中文報或行動黨?”

他說,有人批評他把自己的宗教觀加強在他人身上,不過法治的條例其實也納入各種宗教的觀點,而他也僅僅談論被納入法治的宗教教義觀點,就被如此炮轟。

他建議,質疑他的人士,可上網瞭解私生子和非私生子定義、非回教徒家庭法令、婚約法令和孩子撫養權等。

“如果允許私生子合法化,那婚約註冊局還有何意義?那些支持同居者可有想過,如果男人在女方有了孩子卻不認賬,最終的受害者是誰?”

他重申,會拿趙明福的案件當例子,主要是不想此事開了先例,讓那些作出傷風敗俗的人可合法化他們的行為。

他也說,本身就遇過華裔和巫裔女性,在同居而有身孕后被拋棄的事件。

鄭全行博士認為,如果佛陀和耶穌基督仍在世,支持喝酒和同居的民主行動黨,肯定會遭詛咒!

他說,自行動黨在308大選大勝后,極端的行動黨越來越欠教養,甚至還插手州回教事務。

他強調,我國是回教國,而非他們爭取的世俗國。

他說,行動黨雪州行政議員劉天球阻止取締售酒,以及日落洞國會議員黃泉安指責“大馬回教革新理事會”是回教極端組織,已傷害回教徒的感受。

“他們的做法已深深傷害回教徒的感受。試問華文報是否會在封面要求他們道歉?社青團是否也會要他們道歉?這就是我所要強調的,當我為馬來回教徒伸冤,華文報就大事炒作,可是涉及回教課題,華文報、馬華和民政都置之不理。”

他說,如果沒有獲得馬來人的支持,行動黨不可能在大選中大勝,可是行動黨污辱他人時,從不曾向人道歉。

為此,他認為,應該使用內安法令對付對回教出言不敬的行動黨領袖。

他提醒,回教黨不應繼續和違背鬥爭的行動黨同床異夢,因行動黨從來都不認同大馬是回教國,而且行動黨主席卡巴星甚至還說,“欲把大馬改為回教國,先跨過他的屍體。”

“我認為,回教黨與其和行動黨合作,不如和巫統合作,共同強化回教。”
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 1楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 09-08-09 星期日 11:46 pm    发表主题: 引用并回复

郑博士说大家不会读马来文,我们就来看看他的原文:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0726&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm

26/07/2009
Nasib Melayu di bumi Melayu

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock.

Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibuktikan.

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan.

Saya tidak menafikan ada yang tidak kena dengan cara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengendalikan kes ini. Namun, tindakan menuding hari ini seolah-olah memperlihatkan mereka mahu memenangi hati orang Cina, demi kepentingan politik. Lebih-lebih lagi parti-parti komponen seperti Gerakan dan MCA yang telah mula hilang kepercayaan orang Cina.


老黄按:是谁在胡乱散播极端种族言论?马来人为明福讨公道,就是讨好华人了?


Ketua Wanita MCA mengeluarkan kenyataan lebih ekstrem mendesak Menteri Dalam Negeri supaya anak yang dikandung oleh teman wanita Beng Hock diletakkan status anak sah taraf dan bukan anak luar nikah. Sedangkan kita semua tahu bahawa mereka belum berkahwin secara rasmi atau telah bersekedudukan tanpa nikah. Bermakna, anak itu tetap anak zina atau anak luar nikah (anak tidak sah taraf). Berapa ramai lagi anak luar nikah yang ingin kita sahkan hasil daripada hubungan luar nikah ini.

Sedarkah Ketua Wanita MCA betapa ramai gadis-gadis Melayu Islam (老黄按:如果郑博士站在伊斯兰的角度说话,情有可原,可是为什么要特别强调马来穆斯林?这恐怕是司马昭之心了)yang menjadi mangsa (bersekedudukan dengan pasangan Islam atau bukan Islam, sama ada secara paksa atau sukarela) melahirkan anak luar nikah tanpa dibinkan kepada bapa mereka? Kenapa MCA tidak memperjuangkan nasib mereka? Kenapa MCA tidak pergi berjumpa Menteri Dalam Negeri untuk mengesahkan semua hubungan sumbang ini? Apa pun jua punca kematian Beng Hock, hubungan yang haram tetap haram, ia tidak boleh disahkan, hanya kerana insiden ini.

Jika ditakdirkan Gautama Buddha (juga Konfusius dan Lao Tzu) masih hidup, sudah tentu tindakan Ketua Wanita MCA ini akan dicela kerana ajaran Buddha (juga agama lain, terutama agama Islam) mengharamkan sama sekali perbuatan berkesedudukan (zina) tanpa nikah, apatah lagi sehingga melahirkan anak luar nikah.

Saya amat mengharapkan parti-parti politik Cina bertindak waras dan jangan terlalu ekstrem. Fikirkanlah hati orang lain jua bila mengeluarkan sesuatu kenyataan, terutama orang Melayu.

老黄按:再次,如果郑博士站在宗教角度发言,我还可以接受,因为言论自由。他的观点不一定正确,我们可以反驳和讨论。但是用上面的表述方式,明显是在煽动,而且是在煽动马来人的情绪,让他们有“是可忍孰不可忍”的心态。

Orang Melayu tidak kurang yang menjadi mangsa seperti Beng Hock. Persoalannya, berapa ramai di kalangan kita yang bangun membela mangsa tersebut? Kenapa bila seorang Cina meninggal dunia (kita masih belum mendapat puncanya), Malaysia seolah-olah seperti macam nak kiamat atau dilanda tsunami.

Saya juga amat bersimpati dengan Beng Hock, tetapi beliau sudah ditakdirkan meninggal dunia dalam keadaan sedemikian. Mesti ada hikmah di sebaliknya. Tidak bolehkah kita tunggu hingga siasatan selesai.

Saya ingin bertanya kepada parti-parti politik Cina, akhbar-akhbar Cina dan parti-parti politik pembangkang Melayu, sejauhmanakah pembelaan dibuat sekiranya ia berlaku di kalangan orang Melayu? Misalnya, pembunuhan gadis model Mustakizah Jaafar pada 14 November 1998. Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menunjukkan belang mereka. Apakah MCA, Gerakan dan DAP begitu bersungguh-sungguh menunjukkan pembelaan terhadap Mustakizah?

Berapa ramai yang tampil berdemonstrasi dan menyerahkan memo bantahan atau mendesak supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan. Adakah MCA, Gerakan dan DAP begitu terkehadapan dalam isu ini? Begitu juga dengan Pas dan PKR (belum wujud lagi), adakah mereka begitu bersungguh-sungguh dalam mempertahankan nasib Mustakizah? Sehingga kini, kes kematian Mustakizah masih lagi menjadi misteri.

Saya masih ingat pada November 2005, kononnya tahanan warga China telah dipaksa berbogel dan ketuk ketampi oleh seorang anggota polis wanita semasa dalam tahanan. Aksi tersebut telah dirakam dan gambarnya menghiasi dada-dada akhbar tempatan terutamanya akhbar berbahasa Cina. Dengan rasa bersalah yang teramat sangat, walaupun belum dibuktikan, kerajaan ketika itu telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, untuk segera terbang ke China bagi menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kejadian tersebut.

Semua ini hasil desakan dan tindakan ekstrem MCA, Gerakan dan DAP, termasuk akhbar-akhbar Cina, serta tidak ketinggalan parti-parti pembangkang. Setelah siasatan dijalankan, ternyata gadis yang dipaksa berbogel itu bukan warga China tetapi seorang gadis Melayu. Malang sungguh menjadi orang Melayu, selepas itu, kes ini tidak lagi dibincangkan, malah menjadi senyap dan tidak dibahaskan lagi di dada-dada akhbar, terutama akhbar Cina.

Apa yang saya maksud di sini ialah bila sesuatu kejadian yang menimpa orang Melayu, tidak ramai yang berasa sensitif tetapi bila orang lain terutamanya (Cina dan India), seolah-olah hari sudah hampir kiamat seperti tidak ada isu lain yang hendak dibincangkan lagi.


老黄按:够了,再读下去,我觉得是浪费时间。

Kita jarang berpolitik untuk mempertahankan apa yang benar dan apakah yang salah? Tetapi kita lebih banyak berpolitik dengan politik yang merugikan iaitu menuding jari untuk melihat siapakah yang menang (benar), siapakah yang kalah (salah). Politik hanya untuk mencari keuntungan politik atau mendapat undi politik, sedangkan maruah agama dan bangsa tergadai. Berbaloikah dengan berpolitik sebegini? Sedangkan orang lain sentiasa mengambil kesempatan hasil dari kelemahan kita?

Kita juga jarang berpolitik melihat kepentingan semua kaum, tetapi berpolitik secara sempit mempertahankan kaum sendiri sehingga hilang rasional akal. Tujuannya tidak lain, untuk mempertahankan kuasa dan memancing undi. Masing-masing mahu menjadi jaguh kaum, dengan mengenepikan kepentingan umum. Berapa banyak surau dan masjid dirobohkan untuk tujuan pembangunan? Berapa ramai bukan Islam tampil mempertahankannya? Orang Islam masih boleh menerimanya. Itulah sikap toleransi yang amat saya kagumi.

Tetapi bila ada satu kuil atau tokong dirobohkan bagi tujuan pembangunan, satu Malaysia bagaikan nak ribut dan kelam-kabut seolah-olah telah berlaku penganiayaan terhadap orang bukan Islam.

Malaysia diperlihatkan tidak mengamalkan kebebasan beragama. Macam-macam tuduhan dibuat, tidak cukup dalam negeri, dibawa sama keluar negeri untuk menagih simpati dan memburuk-buruk tanahair sendiri. Berbaloikah?

Sedangkan kita semua sedia maklum bahawa rumah ibadat orang bukan Islam (Hindu, Buddha dan Kristian) melebihi berkali-kali ganda daripada jumlah masjid dan surau.

Jumlah kuil Hindu sahaja sudah melebihi masjid dan surau, apatah lagi jika dicampurkan dengan rumah ibadat agama Buddha dan Kristian dan lain-lain. Sedangkan semua sedia maklum bahawa orang Islam adalah penduduk majoriti dan agama Islam adalah agama rasmi negara ini.

Logik

Dari segi logik dan rasionalnya, sudah tentu kita mahu melihat bilangan surau dan masjid melebihi rumah ibarat yang lain, dengan mengambil kira sejarah dan keistimewaan Islam (Melayu) seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Tetapi adakah ia berlaku? Jawapannya, tidak. Realiti yang jelas adalah, kita mempunyai patung yang tertinggi dan terbesar di dunia, walaupun penduduknya hanya berjumlah lebih kurang 10 peratus. Beginilah nasib Melayu di bumi Melayu. Terlalu menjaga hati orang, sehingga hati sendiri terguris tiada siapa yang tahu atau mungkin orang lain tak ingin ambil tahu, sebab tidak berkaitan atau tidak menguntungkan.

Saya juga teramat ingin mendengar kenyataan daripada orang bukan Melayu (parti politik Cina dan India) tentang pembelaan nasib umat Islam Cina Uighur yang dibunuh secara terancang oleh kerajaan China. Kenapa mereka tidak bersuara menentang tindakan ganas ini?

Hanya kerana orang Cina itu beragama Islam, maka ia menjadi senyap. Bayangkanlah kalau yang terlibat itu adalah Cina yang tidak Islam, sudah tentu mereka akan melompat-lompat.

Begitu juga isu apabila adalah orang Cina/India yang bertindak keluar daripada Islam yakni Murtad atau orang Melayu murtad, berapa ramai bukan Melayu yang tampil ke hadapan memberitahu mereka supaya janganlah murtad.

Berapa ramai kalangan mereka yang memujuk mereka yang mahu murtad agar jangan murtad, hormatilah agama Islam seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan jagalah hati orang Melayu Islam. Apa yang selalu kita dengar ialah mereka akan mengapi-apikan lagi mereka yang ingin murtad untuk terus murtad dan mempertahankannya bermati-matian setelah mereka murtad.

Mereka mengatakan ini adalah hak asasi manusia. Tetapi bila mana tiba isu berkaitan Islam, maka semua hak asasi itu hilang entah ke mana. Yang dicari hanya ketidakadilan Islam, ketidakadilan mahkamah syariah dan bermacam-macam lagi.

Ini tidak termasuk lagi isu perebutan mayat saudara baru yang meninggal. Apa yang saya tahu, kita selalu mengalah berhadapan dengan golongan ekstrem ini. Paling menyedihkan, mereka langsung tidak bersyukur apabila kita beralah.

Tetapi apabila mereka tidak mendapat apa yang mereka hajatkan, setelah undang-undang menyebelahi kita, maka kita (agama Islam dan mahkamah syariah) akan dikecam habis-habisan.

Justeru, sudah sampainya kita berpolitik secara matang dengan meletakkan kepentingan semua kaum di hadapan bertunjangkan kepada perlembagaan, berbanding politik etnik (kaum) yang sempit.

Dalam isu Beng Hock ini, bersabar dan tunggulah sehingga siasatan selesai. Jangan membuat andaian dan mengapi-apikan isu ini, kerana ia tidak menguntungkan sesiapa. Yang pergi tetap telah pergi, hidup ini perlu diteruskan. Jadikanlah ia sebagai suatu ikhtibar untuk kita menerokai atau berpolitik dengan lebih baik seperti mana Allah SWT berfirman dalam al-Quran, jadikanlah sesuatu kejadian yang berlaku sebagai pengajaran, wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.


Dr. Mohd Ridhuan Tee

Penulis ialah Pensyarah Kanan,

Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 2楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 09-08-09 星期日 11:49 pm    发表主题: 引用并回复

一些回响:

《南洋商报》
http://www.nanyang.com/index.php?ch=29&pg=791&ac=985714

郑博士的遗腹子言论的感言
2009/08/05
●陈伟哲


郑全行博士针对赵明福女友的遗腹子所发表的言论,令笔者深感失望与悲哀。郑博士透过《马来西亚前锋报星期刊》发表题为“马来人在马来人国土命运”的文章,谈论遗腹子合法性的问题,当极端的宗教理念硬碰人性的考验,激起对双方带来巨大伤害的火花。

作为媒体,《马来西亚前锋报》应了解本身的角色,该报有责任过滤任何有可能抵触人民的敏感文章。新闻报道、言论一概应加以深层的分析与慎重考量,免得在刊登后掀起不必要的风波。该报刊登这些文章,正好与提倡各民族团结精神的“一个马来西亚” 概念反其道而行。这家报章应该了解该报对大马马来民族的影响力,所以在处理新闻时应更谨慎。

受过高深教育的郑博士在撰写或发表任何课题之前,都应当先了解事件的来龙去脉才置评。作者发表言论前是否有体谅对方的家庭状况与感受,以致再次在伤口上撒盐。我相信郑全行没亲身去谅解过,就断定批评遗腹子言论是十分可耻的鲁莽举动。

爱因斯坦曾经说过一句:“我们现有的科技已远远超越了我们的人性是一件很可悲的事。”在一个先进国,当人民的思想随时代开拓、进展,同样的人道主义更应随之进步。郑全行那赤裸大胆的遗腹子言论,绝对是没有人性化的个人意见。

虽然,在宗教的角度来看,私生子是宗教的禁忌,但是随时代进步,那些极端的宗教教育也随时代的改变而更动一些理念(有根据性的变动)。在处理遗腹子事件,一个领袖的人性、成熟思维与人道主义能显现他人的作风及国家文明发展的程度。郑全行表示他在文章上也提及他对死者的同情与维护,然而他应该知道他之前针对明福的遗腹子言论的火药味特重,与他后来的同情与维护词句已达不到平衡点。

身为读者,我们会尊重评论员的言论自由。可是,我们会更注重评论员对课题或人物的诚恳与尊敬。一位成功的评论员是一位能为社会发表有益、建设性和客观分析的好文章,而不是单靠某个角度或事件来批判,因为它将为报业与读者双方造成严重伤害和破坏。
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 3楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 09-08-09 星期日 11:55 pm    发表主题: 引用并回复

《星洲日报》

http://www.sinchew.com.my/node/124619?tid=1

馬佛青:對趙明福遺腹子身份‧“鄭全行錯引佛理”
2009-07-31 09:47

(吉隆坡)馬佛青總會呼吁政府能對趙明福離奇死亡事件,採取透明及全面的調查,並對趙明福遺腹子的身份給予人性的處理方式。

此外,他們也無法苟同華裔回教宗教司鄭全行博士錯誤引述佛教教理,以加強自身對這事件的論據。

馬佛青總會總秘書薛振榮週四(7月30日)發表文告說,鄭全行於7月26日,在《馬來西亞前鋒報》發表“反對合法化遺腹子”的文章時表示,其他宗教教主若在世,亦會大力譴責支持讓趙明福遺腹子合法化的人士。

對此,薛振榮表示,佛教的教理與戒律,有層次上的不同,都是依佛教徒隨分隨力,自願受持,但卻不是拿來衡量別人,甚至作出道德上的判斷,同樣的,回教教義亦是強調慈愛和平。

他指出,鄭全行不斷在文中以政黨及種族的極端言論切入,只會把趙明福離奇死亡事件的焦點給模糊。

他表示,擁有華裔及宗教司的多重身份優勢,鄭全行理應促進各族與宗教間的諒解,而非散播種族與政黨間的仇恨情緒。
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 4楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 09-08-09 星期日 11:57 pm    发表主题: 引用并回复

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0809&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_15.htm

09/08/2009
Bahaya matlamat menghalalkan cara

Sekali lagi artikel saya dalam Mingguan Malaysia mendapat perhatian yang serius daripada akhbar-akhbar Cina seperti China Press, Sin Chew, Nanyang Siang Pau dan beberapa laman web pembangkang. Kali ini mereka mengambil beberapa bahagian tertentu dengan ada tujuan yang tersembunyi dengan menyiarkannya di muka hadapan sebagai berita utama (Nanyang Siang Pau). Beberapa isu dimanipulasi untuk menagih simpati. Terima kasih saya ucapkan. Nasib baik saya tidak melayan panggilan demi panggilan yang ajukan itu. Jika tidak, saya tidak tahu, apa lagi kenyataan saya yang akan diputarbelitkan.

Mereka turut bertanya, adakah saya dipaksa atau diupah oleh Utusan Melayu atau UMNO untuk menulis artikel ini. Saya jawab tidak. Saya sudahpun jawab dalam artikel minggu lepas. Saya tidak pasti mereka faham atau tidak tulisan saya dalam bahasa Melayu. Tulisan dan idea ini datang dari hati naluri seorang rakyat berbangsa Cina kerdil, yang amat ingin melihat umat Islam sedar, di manakah kedudukan kita sebenarnya. Malangnya, hanya kerana artikel saya diterbitkan dalam Mingguan Malaysia, marahnya begitu meluap-luap sehingga emosi menguasai diri. Saya dituduh tali barut UMNO. Inilah mentaliti kelas ketiga yang sukar diubah akibat ketaksuban. Komen-komen ini langsung tidak menunjukkan kematangan dan hanya mempamerkan kebodohan diri sendiri. Inilah golongan tidak bersyukur dan ultra kiasu yang masih tidak sedar diri.

Mereka bertanya lagi, adakah saya perlu meminta maaf kepada keluarga mendiang, saya kata tidak perlu, sama sekali tidak. Jika mereka faham betul-betul bahasa Melayu, saya tidak nampak satu pun para artikel saya berniat jahat kepada keluarga mendiang, kecuali niat jahat sebenar akhbar Cina, DAP dan laman web tersebut yang sengaja memutar-belitkan isu ini menjadi perkauman untuk mencari simpati dan publisiti murahan. Siapakah yang sepatutnya meminta maaf, saya atau akhbar dan laman web rasis ini?

Saya dituduh tidak pandai menulis artikel oleh akhbar Nanyang Siang Pau. Justeru, saya pohon kepada editor Nanyang Siang Pau, sila beri tunjuk ajar. Saya juga mahu tahu betapa pandai akhbar-akhbar Cina ini menulis berita dan artikel dalam menjaga kepentingan semua kaum.

Alhamdulillah, dengan peristiwa dan artikel ini, saya lebih mengenali sifat ultra kiasu bangsa saya sendiri yang selama ini saya kaji. Saya baru sedar betapa hipokritnya segelintir bangsa saya. Mereka tidak pernah bersyukur tetapi teramat takut kalah dan mahu sentiasa menang (kiasu). Fakta dan kebenaran dikelirukan bagi menagih simpati dan agenda politik tersembunyi.

Ini budaya yang telah melingkungi pemikiran mereka walaupun kita sudah merdeka 52 tahun. Pemikiran mereka masih tidak merdeka, masih dikongkong oleh ketaksuban terhadap bangsa. Mereka menuduh UMNO rasis, mereka apa kurangnya. Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Mereka begitu pandai berpolitik. Mengambil kesempatan di atas kelemahan dan perpecahan Melayu. Jika Melayu Islam bersatu, saya tidak yakin, mereka seberani ini. Keberanian mereka disebabkan ada segelintir orang Melayu bersama mereka. Ini yang menjadikan mereka semakin besar kepala seperti kaduk naik junjung.

Saya rela menjadi tidak popular di kalangan masyarakat saya sendiri, tetapi bangunlah wahai umatku, jangan lagi kita dipermainkan oleh mereka yang licik ini. Lain di luar, lain di dalam. Saya kena bercakap kerana orang Melayu/Islam tidak berani bercakap kerana takut kehilangan kuasa politik. Saya rela dikutuk dicerca dan dihina oleh bangsa sendiri, tetapi saya tidak sanggup melihat Islam merempat di bumi sendiri. Perjuangan kita tidak pernah selesai selagi hayat dikandung badan.

Kepada para pembaca, nilaikanlah idea yang dilontarkan. Jangan hanya kerana artikel ini disiarkan dalam Mingguan Malaysia, kita sudah tidak nampak yang benar, yang mana salah. Saya bukan penulis upahan UMNO atau Mingguan Malaysia. Saya hanya mengatakan yang benar dan tidak ada niat langsung untuk melukakan mana-mana pihak yang hidup mahupun yang telah pergi. Saya bertanggungjawab sepenuhnya apa yang ditulis.

Saya cuma mengingatkan kita agar jangan menjadi seperti kaduk naik junjung. Jagalah hati lain sama terutama hati orang Islam (Melayu) yang banyak bertolak ansur dengan kita. Mereka juga ramai yang menghadapi masalah yang sama seperti apa yang berlaku. Adakah kita mahukan kes ini menjadi precedent, yang akan menghalalkan segala perlakuan sumbang selepas ini?

Sedarkah kita beramai anak luar nikah yang telah lahir daripada hubungan yang tidak sah ini? Apakah kita mahukan ia menjadi budaya hidup kita. Apakah tujuan perkahwinan sebenarnya? Apa tujuan ada akta dan undang-undang undang-undang keluarga, perkahwinan, nikah cerai dan sebagainya diwujudkan? Jika perbuatan sumbang ini hendak dihalalkan maka tidak perlulah ada semua undang-undang dan akta ini? Apakah ini bukan rule of law?

Saya dituduh kerana cuba memasuki unsur-unsur agama dalam isu ini. Tidakkah unsur-unsur agama ini menjadi sebahagian daripada rule of law? Mereka mengatakan bahawa negara ini harus ditadbirkan rule of law. Persoalan saya, adakah undang-undang dan akta ini bukan rule of law. Apa guna kewujudan Jabatan Pendaftaran Negara jika hidup berkeluarga tidak perlu disahkan. Sila rujuk undang-undang Jabatan Pendaftaran Negara, bahagian keluarga, perkahwinan, nikah dan cerai. Sila baca akta nikah dan cerai 1976 dan akta kelahiran dan kematian 1975.

Untuk mengetahui lebih lanjut isu yang dikatakan sensitif ini dan juga rule of law, sila rujuk http://www.malaysianbar.org.my/marriage.html. Bagi mendapatkan makna anak sah taraf dan anak tidak sah taraf, rujuk Undang-undang negara dalam Akta 60, Legitimacy Act 1961, juga akta Jabatan Pendaftaran Negara, http://www.jpn.gov.my/BI/4_2_kelahiran.php.

Lihat juga, http://www.thefreedictionary.com/illegitimate+child. Baca juga Non-Muslim Family Law dalam, http://www.reunite.org/edit/files/Islamic%20Resource/Malaysia%20text.pdf.

Manakala dari segi hak-hak penjagaan anak-anak tidak sah taraf ini pula, sila rujuk http://www.johorebar.org.my/CustodyGuardianship.html. Adakah ini bukan rule of Law. Saya hanya memberikan beberapa pandangan agama yang menjadi rule of law, maka saya akan dituduh kolot dan ekstremis.

Memperjuangkan

Kes yang sama berlaku di Pulau Pinang dan Shah Alam, Selangor baru-baru ini, apabila mereka yang memperjuangkan undang-undang syariah di negeri sendiri, dituduh oleh DAP sebagai pelampau atau ekstremis. Jemaah Islam Malaysia (JIM), sebuah pertubuhan moderat Islam, dituduhkan oleh ahli Parlimen Jelutung DAP, Jeff Ooi sebagai ekstremis atau pelampau. Manakala tindakan penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang merampas arak yang dijual di salah sebuah premis perniagaan di Shah Alam, yakni kawasan majoriti umat Islam, dihalang oleh Ronnie Liu, Exco Kerajaan Tempatan Selangor.

Saya masih ingat amanat Tunku Abdul Rahman mengenai pandangannya terhadap Bandaraya Shah Alam. Tunku pernah berpesan agar Shah Alam mesti bebas daripada arak dan kelab malam. Jika orang lain mahu melakukan perbuatan haram ini, mereka boleh pergi ke Kuala Lumpur, minumlah arak dan kunjungilah kelab malam sehingga tidak sedar diri kerana mungkin agama mereka membenarkan. Jika ditakdirkan Buddha dan Nabi Isa hidup hingga ke hari ini, rasa fikir tindakan manusia pelampau DAP sebegini akan dicela dan dikutuk.

Sejak memenangi banyak kerusi dalam PRU 12, DAP ternyata semakin biadab dan kurang ajar kerana turut campurtangan dalam hal-ehwal agama Islam yang menjadi agama persekutuan. Apakah hak parti politik ekstremis ini untuk campur tangan dalam undang-undang syariah negeri dan hal-ehwal Islam? Tidakkah mereka sedar bahawa Malaysia telah diisytihar sebagai sebuah Negara Islam walaupun ditentang hebat oleh mereka sebelum ini?

Tindakan DAP ini teramat-amat menghiris perasaan umat Islam. Saya juga mahu melihat apakah akhbar-akhbar Cina akan memaparkan berita ini di muka hadapan dan mendesak DAP meminta maaf kepada seluruh umat Islam seperti yang dilakukan terhadap artikel yang saya tulis? Kalau artikel yang saya ditulis diapi-apikan setiap hari, perkara yang sama hendaklah dilakukan oleh akhbar ultra kiasu ini, kerana tindakan DAP ini sudah mencabar kesucian dan kedaulatan kedudukan agama Islam yang termaktub dalam perlembagaan. Tindakan DAP ini bukan sahaja tidak sensitif, malahan dilihat cuba menghina dan merendah-rendah martabat agama Islam.

Persoalannya, adakah mereka akan meminta maaf? Apakah Pemuda DAP atau DAPSY akan mengeluarkan kenyataan yang sama seperti mana mereka memaksa saya meminta maaf? Ini yang selalu saya katakan, bila saya menulis perkara menyebelahi Islam Melayu, saya dituduh tidak sensitif dan dipaksa meminta maaf. Adakah DAP begitu sensitif? Inilah yang saya katakan nasib Melayu di bumi Melayu. Bila isu berkaitan bangsa Cina, akhbar-akhbar Cina mensensasikan isu tersebut, bila berkaitan dengan Islam, senyap sepi dan dianggap tidak penting.

Justeru, saya minta parti-parti politik Cina dan akhbar-akhbar Cina mesti memaksa Jeff Ooi dan Ronnie Liu minta maaf secara terbuka kepada umat Islam. Perkara berkaitan dengan Islam tidak boleh dipermain-mainkan. Apatah lagi jika matlamat hendak menghalalkan cara. ISA amat relevan untuk orang seperti ini.

DAP cuba menarik perhatian orang Cina untuk menghalalkan arak yang secara terangan diharamkan oleh Buddha, yang kini telah menjadi budaya hidup mereka, sama seperti hubungan seks luar nikah. Manakala PAS tetap dengan pendirian mengharamkan arak sebagaimana yang disebut dalam al-Quran. PKR belum lagi membuat keputusan kerana cuba memenangi hati kedua belah pihak untuk mengekalkan kedudukan.

Saya ingin mengingatkan PAS supaya berhati-hati dengan DAP dan parti yang sekutu dengannya. Parti DAP sudah terkenal dengan sikap ultra kiasu sejak penubuhannya lagi selepas PAP. Mereka mahu menjadi negara ini negara sekular, tanpa identiti Islam mahupun Melayu. Sebarang percubaan untuk mengislamkan atau memelayukan identiti negara ini akan ditentang habis-habis malah Karpal pernah berkata langkah mayat beliau dulu jika PAS berniat untuk menegakkan Negara Islam.

Saya amat berharap PAS mengkaji balik pakatan mereka dengan puak ekstrem ini. Lebih baik berkawan dan berdakwah dengan UMNO bagi membincangkan agenda memperkasakan Islam dan umat Islam. Biarkan DAP berkawan dengan mereka yang ingin menghalalkan cara. Saya ucapkan tahniah kepada PAS kerana berani bersuara dan mempertahankan yang hak. Ingatlah, selama-lamanya DAP tidak pernah bersetuju dengan Islam.

Sekarang terbukti, kerjasama seperti tidur sebantal, mimpi lain-lain. Lebih malang lagi, mimpi mereka saling bercakaran dan berprasangka. Saya ingin bertanya sekali lagi kepada DAP dan orang Cina keseluruhannya, agama apa yang menghalalkan arak? Apa yang saya belajar daripada tidak Islam dahulunya, sampai memeluk agama Islam, tidak ada satu agamapun yang mengatakan arak itu dibenarkan. Bagaimana matlamat boleh menghalalkan.

DAP perlu diingatkan bahawa mereka tidak akan menang banyak kerusi dalam PRU 12 baru-baru ini, tanpa sokongan orang Melayu. Justeru, jangan seperti kaduk naik junjung. Pernahkah sekali kita mendengar DAP meminta maaf apabila mereka menyinggung perasaan orang lain disebabkan oleh keceluparan dan kebiadaban mereka? Sudah tentu tidak. Tetapi apabila tiba giliran orang lain seperti saya, maka melalaklah mereka meminta kita umat Islam meminta maaf. Begitu juga pendirian parti politik Cina yang lain seperti MCA dan Gerakan.

DAP dan orang Cina perlu ingat, Melayu tidak dapat dipisahkan dengan Islam. Agama Islam dan Melayu ibarat darah dengan daging. Pendek kata, setiap manusia memerlukan agama, sebab agama itu datang daripada Tuhan. Suka atau tidak kita dengan agama, diakhirkan nanti kita tetap kembali kepada agama. Jika tidak, maka tidak perlulah dilakukan upacara kematian mengikut agama.

Tambahan pula, kematian manusia tidak mengenal usia. Kematian boleh datang secara tiba-tiba, bila-bila masa, tidak kira tua atau muda. Cuma kita diminta bersedia untuk mati. Tujuannya, tidak lain agar bila kita pergi nanti, kita telah membuat segala persediaan secukup, termasuk terhadap mereka yang kita tinggalkan agar tidak menderita. Justeru, kita perlu melakukan yang terbaik sepanjang waktu dan ketika.

Kita selalu berhujah untuk mempertahankan keburukan yang telah dilakukan. Misalnya, apa salahnya jika bersekedudukan sebelum nikah, asalkan kita bertanggungjawab selepas itu. Persoalan saya, bagaimana jika selepas itu, si polan mengambil keputusan tidak mahu mengambil tanggungjawab tersebut atau meninggal teman wanitanya secara tiba-tiba? Ada yang hanya sempat berkahwin 10 hari, kemudian bercerai. Siapakah yang akan menjadi mangsa? Sudah tentu wanita. Justeru, bila ada rule of law, nasib wanita akan sentiasa terbela.

Saya mempunyai beberapa kenalan Cina dan Melayu yang telah terlanjur melakukan seks bebas, kemudian ditinggalkan oleh teman lelakinya. Apa akan terjadi dengan anak luar nikah yang dikandung?

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah ialah Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 5楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 13-08-09 星期四 11:40 pm    发表主题: 引用并回复

http://mt.m2day.org/2008/content/view/25624/84/

In Buddhism, ceremonial marriage is not necessary
By Cheong Knooi Cheng
Thursday, 13 August 2009

Dr. Mohd. Ridhuan Tee, our so-called Islamic scholar has proclaimed a very wrong fact about Buddhism when he mentioned that the existence of sexual relationship before engagement or marriage is illegal. The very truth is that there is no such thing as illegal in Buddhism but only abstaining or refraining. One would wonders from which Buddhist authorities or texts he gets his facts.

According to the late Venerable Dr. K Sri Dhammananda in his book “What Buddhists Believe”:

The Buddhist view on marriage is very liberal and is regarded entirely as a personal and individual concern, and not as a religious duty. There are no religious laws in Buddhism compelling a lay person to be married, to remain as a bachelor or to lead a life of total chastity. Buddhist monks do not solemnize a marriage ceremony, but they do perform religious services in order to bless the couple.

Celibacy is one of the requirements for those who like to develop their spiritual development to perfection. However, it is not compulsory for each and every person to observe celibacy in order to practice Buddhism. The Buddha’s advice is that observing celibacy is more congenial for a person who wants to cultivate his spiritual achievements. For ordinary Buddhist laymen, the precept is to abstain from sexual misconduct.

The underlined statement is the 3rd precept of Buddhist tenets, kamesu micchã cãrã loosely interpreted as “refraining from sexual misconduct” had been taken in a narrow sense, thus many people including Buddhists had misunderstood this statement as “sex is illicit outside marriage”. In his lecture notes, Prof. HS Cooray from the Buddhist and Pali University of Sri Lanka opine that:

Ordinarily the term kãma, √kam means “to take delight in”, therefore kãma means in a broad sense all sensual pleasures.

kamesu – in respect of the pleasures of the senses.

kamesu micchã cãrã – wrongful conduct in respect of the pleasures of the senses (cãrã = conduct).

In that form, it is not just confined to sex, but one must not develop unnecessary possessiveness towards anything.

Sex is being used in the text because it is the greatest lust of all sensual pleasures and the most difficult challenge to developing spiritual perfection in terms of understanding and mindfulness. Other more subtle pleasures of the senses include unnecessary possessiveness towards wealth which can lead to massive destruction of life, nature and environment.

Buddhist teachings on family and marriage could be classified under socio-philosophical teachings but it is not necessary to differentiate from the spiritual teachings (the 3rd. precept). If one or the other violates the virtues governing marriage where both agreed to live as husband and wife; commits adultery – sexual intercourse between a married person and someone other than his or her spouse and not between an unmarried man and an unmarried woman; then the bond of marriage is transgressed. One of the distinct characteristics of the functioning of this system of relationships for the Chinese is that sometimes they are not legally defined and the smooth functioning is not controlled by law, but traditionally defined and customarily controlled. In this context, traditions and customs including social values, norms etc. are of prime importance.

In Teoh Beng Hock’s case, if his parents from both sides consented to the engagement or marriage, then they are husband and wife there and then, period. They are also righteously right by the tenets of Buddhist doctrine. Our position relating to this problem of authority is that the Buddha has given the authority to dhamma in this respect. Dhamma here means what is conducive for increasing pleasure and decreasing suffering in the family; what is fruitful in providing smooth functioning of the family. It is a system of values based on right views. To quote the Buddha himself, “… if both husband and wife wish to behold each other both in this life and in the life to come, both should be matched in the virtues of faith, morality, generosity and insight …” (Anguttara Nikaya II). They deserve to be a good couple not on the basis of matching of things by some authorities but on virtues particularly love and trust.

So, how could Dr. Mohd. Ridhuan Tee state that sexual relationship is illegal from Buddhist teachings, by not signing the marriage or engagement documents? He is utterly wrong. Mind you, these documents are man-made laws juxtaposed if not similar to secular laws. Signing marriage documents is just a formality. He waxes lyrical on the subject without much delving into the issue and has a proclivity towards uncharted racial and religious minefields.

I do not wish to express further on the Three Signata and the Law of Karma but one advice for the BN government - tell your people you cannot fight hatred with hatred, you can only fight hatred with love, and this is an eternal law. If you lose, concede defeat gracefully for the love and respect to each and every Malaysian and you will rise again and become stronger. Everything is impermanent and nothing lasts forever. But if you fight hatred with hatred, when the last sword is drawn, destruction will befall not only to BN but to all Malaysians and Malaysia will burn in hell.



- I'm holding a B.Sc (Hons) degree in Physics from USM and a Post Graduate Diploma in Buddhist Studies from Pali and Buddhist University of Sri Lanka. However, I did not complete my M.A. in Buddhist Studies from International Buddhist University and L.L.B (Hons) from UOL.

_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 6楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 13-08-09 星期四 11:44 pm    发表主题: 引用并回复

http://mt.m2day.org/2008/content/view/25624/84/

2009年8月13日 星期四
在佛法中,未必需要婚礼

由此可见,郑全行博士怎么可以说在唯有签署结婚或订婚文件前的性关系在佛教中是违法的呢?他已经大错特错了。提醒你的是,这些文件是并置的人为法律,与世俗礼教不能相提并论,签署结婚证书不过是形式上的。他吹毛求疵,可是却没有探讨这个课题,看来他倾向于埋置种族主义和宗教的地雷。


郑全行博士(Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah),一位所谓的伊斯兰教学者公然宣称一个非常错误的事实,他说在佛教中,订婚或结婚前的性关系是非法的。事实上,佛教中并没有这样的事,有的只是戒律。人们会想,他是由那位佛教权威或文字中看到他所说的道理的。

根据已圆寂的大师,达摩难陀博士在他的著作《佛教徒信奉什么》(What Buddhists Believe)中提到:

佛教徒对婚姻的看法是非常自由的,他们认为这是个人的私事,而不是信仰上的责任。佛教中没有条律强制一个人必须结婚、独身或终身贞洁。佛教徒对婚礼仪式并不讲究,可是他们会进行宗教仪式,以祝福新婚夫妇。

对那些想要在修行层次上获得完美的人士而言,独身是其中一项必要条件。尽管如此,修习佛法并非一定要强制独身。佛说,如果要在灵修上获得成果,独善其身比较容易投入。对于一般的佛教徒,所需遵从的教诫是远离不正当的性行为。(译者注:意思即是『邪淫』)

在佛教徒戒律中的第三条教戒(译者注:五戒中的第三戒,即『色戒』)中说到:『kamesu micchã cãrã』(離欲邪行),简单的解释即是『邪惡的行為或不正當的性行為』,这个条规一直以来都被人片面的理解,于是许多人,包括佛教徒在内误解这句话的意思是『婚外性行为是犯法的』。斯里兰卡巴利文佛教大学的克里博士(Prof. HS Cooray)的讲义中认为:

kãma 这个名词中,kãm 的原意是『乐』,因此 kãma 的意思即是所有感官的欲乐。kamesu 就是對淫欲的渴望。kamesu micchã cãrã 即是邪惡的行為或不正當的性行為。(cãrã 即是方法或行为)
※micchã 邪惡的行為或不正當的

在这个形式下,不止是针对淫欲,同时一个人也不应该对任何事物产生占有欲。

色欲在经典中多次被提到,因为这是感官上最大的欲乐,也是在灵修中最困难的挑战,感官中的其他欲望包括对财富不必要的占有欲,因为这些会导致生命、灵性和周遭环境的破坏。

佛教中对家庭和婚姻的教导可归纳为社会哲学的指导,可是未必和灵修指导(第三戒:色戒)分开。如果其中一方违背了婚姻结合的道德,触犯了通奸(和一名非自己配偶的已婚人士,而不是和未婚的男子或女子),婚姻的约束即告违背。华人婚姻关系的其中一项不同点就是,有时他们是非法,或是不在法律下全面运作的,可是却受到传统习俗所定义和控制着。在这个前提下,传统习俗。包括社会价值观、礼教等等都是极之重要的。

以赵明福事件而言,如果两方的双亲同意这场订婚仪式或婚礼的话,他们即成为了夫妻,这些都是合乎佛教徒的教戒的。我们在这个问题中的说法是具权威性的,佛陀的『觉悟』(Dhamma)即是权威。『觉悟』(Dhamma)的意思即是对家庭进行增加快乐,减低痛苦的方法,也就是使到家庭能够正确运作的有效方法。这个价值观的系统来自于正确的看法。佛陀在增一阿含(Anguttara Nikaya)二法中,佛陀说过:

两人有信慎将事 乞察斯言之深义
如法生活夫与妻 彼此相互共爱语

(增支部经典(Anguttara Nikaya)二卷五十三)

如果一对夫妇不是基于不互相计较,而使用爱心和信任的精神,他们将会是一对美好的伴侣。

由此可见,郑全行博士怎么可以说在唯有签署结婚或订婚文件前的性关系在佛教中是违法的呢?他已经大错特错了。提醒你的是,这些文件是并置的人为法律,与世俗礼教不能相提并论,签署结婚证书不过是形式上的。他吹毛求疵,可是却没有探讨这个课题,看来他倾向于埋置种族主义和宗教的地雷。

我不想在继续解释三法印(Three Signata)和业论(Law of Karma),可是这里要给国阵政府一个劝告——告诉你的人,不要在使用仇恨对抗仇恨,你只能用爱对抗仇恨,这是永恒定律。如果你败阵了,那就潇洒的承认自己输了,尊重和敬爱每位大马人,你可以重新再来,变成更强大。世事无常,没有什么是永恒不变的。可是,如果你用仇恨对抗仇恨的话,当最后一把剑拔出来时,毁灭不单会降临在国阵身上,而且会让全体大马人遭殃,马来西亚将会陷入一片地狱之火。

作者Cheong Knooi Cheng毕业于马来西亚理科大学物理系,斯理兰卡巴利文佛教大学佛学研究生。

翻译:西西留
http://ccliew.blogspot.com/2009/08/blog-post_9773.html
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 7楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
说剑



注册时间: 2009-01-10
帖子: 579

来自: 小地方

帖子发表于: 12-09-09 星期六 12:39 am    发表主题: 引用并回复

沦为前锋报工具
时间:2009-09-10 22:37:37 来源:东方日报 作者:罗志昌

马来西亚华人回教徒协会副主席郑全行之前在赵明福事件发表<反对合法化遗腹子>一文,引发极大的争议,其文受到不少反驳,后来他回应了数篇文章,包括<马来人在马来人国土命运>、<当花生忘了它的壳>、<目的正当化手段的危险>直批大马华人是「超级怕输」,而且少部分更是伪君子,不知感恩,搬弄是非以推动自己的隐议程。这些文章都在《马来西亚前锋报》发表,也获刊登在显著的版位及大幅度的报导。

郑全行的这一系列维护当权者的文章引发许多响应,其言论的歪曲和偏颇连国阵成员党如马华公会都跳出来批评,如马青联邦直辖区州团长周连琼说:「郑全行博士的言论与首相倡导的一个大马背道而驰,完全不符合多元种族的国度,言论尽是偏激与煽动,让人怀疑背后的动机是在意图挑起种族与宗教敏感,破坏国民团结。」周连琼形容郑全行是「国民团结的绊脚石」,他甚至呼吁内政部动用煽动法令对付思想与言论都「偏激到顶」的郑全行。

《马来西亚前锋报》上周日再次刊登郑全行的文章,题目为<宗教愚昧引发问题>,内容是有关莎安南第23区「牛头示威」抗议兴都庙的事件,他在文章中指雪州共有480万名人口,其中有250万名马来人、 130万名华人和65万名印度人。以250万名马来人来说,雪州只有259间回教堂和939间小型回教堂;另一边厢,寺庙和兴都庙则各有1015间和 810间。

网络媒体《独立新闻在线》的特约记者陆秋其质疑其数据来源。陆秋其依据雪兰莪城乡规划局所出版的《2002年至2020年雪州结构检查报告》(Laporan Pemeriksaan Rancangan Struktur Negeri Selangor)显示,2000年雪州境内共有383间回教堂和1437间小型回教堂,9年前的回教堂数量已远远超越郑全行在《马来西亚前锋报星期刊》所提供的数据。根据同一份报告,雪州于2000年的人口是420万,其中有214万名马来人、123万名华人、59万名印度人等。以此类推,回教堂与回教徒的比例是1对1176、寺庙与华人的比例是1对9179(假定所有华人是佛教徒或道教徒)、兴都庙与印度人的比例则是1对3933(假定所有印度人是兴都教徒)。

由此可见郑全行的文章很有「企图」,其真真假假的混淆是非。《马来西亚前锋报》何以乐于刊登此类操弄种族情绪的文章?

最近流行「真的假不了,假的真不了」,郑全行何苦沦为他人的工具?

http://www.therocknews.com/article/pol/2009-09-11/595.php
_________________
~~每个人要走的路,都是自己的选择。~~
不患人之不己知,患其不能也。
天子之剑、诸侯之剑、庶人之剑。
返回页首
[ 8楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页
老黄
Site Admin


注册时间: 2005-07-29
帖子: 25648

来自: 太平 --〉关丹

帖子发表于: 25-02-14 星期二 12:04 am    发表主题: 引用并回复

我真的对这只欺师灭祖的畜生感到羞耻,他这样写文章的目的是什么?煽动马来人歧视其他信仰的人?

http://my.news.yahoo.com/ridhuan-tee-kecam-melayu-masuk-gereja-030507997.html

Ridhuan Tee marah Melayu ‘elak khinzir’ tapi masuk gereja

Pensyarah pro-Umno, Ridhuan Tee Abdullah (gambar) hari ini mengecam tindakan seorang calon Melayu bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang yang berucap di gereja demi kepentingan politik.

Menulis di ruangannya di akhbar Sinar Harian, Ridhuan mengkritik langkah calon tersebut, yang memasuki serta berucap dalam gereja Holy Family Kajang, sebagai perbuatan liberal dan keterlaluan.

"Luar biasa! Dahulu orang Melayu usahkan nak masuk gereja atau kuil, lalu sahaja di luar pun kalau boleh, cuba elakkan. Sama seperti jika mereka ke pasar, kalau boleh elak melalui atau memandang daging atau penjual khinzir. Lebih dahsyat lagi, ketika di pasar, ada yang takut ‘lalat khinzir’ terbang kawasan ‘halal’ Islam. Begitulah berhati-hatinya orang Melayu terhadap cara hidup mereka.

"Kini, tidak lagi. Melayu tanpa segan silu masuk ke rumah ibadat orang bukan Islam demi kepentingan politik. Tidak mustahil satu hari nanti, mereka akan bersama-sama menimbang khinzir. Melayu bolehlah katakan!" tulisnya.

Beliau menasihatkan calon PRK Kajang itu agar jangan menggadaikan maruah demi kepentingan politik.

"Saya memohon kepada sesiapa pun yang ingin bertanding di Kajang, jangan kerana terlalu obses untuk menang, kita menggadaikan segala-galanya. Jangan gadaikan maruah agama, bangsa dan negara, untuk mendapat undi dan nafsu serakah politik. Ingatlah, sekali maruah dan hak tergadai, sukar untuk dicari ganti," katanya.

Bagaimanapun, beliau berpendapat tiada salahnya masuk ke gereja demi tujuan dakwah.

"Saya tidak melarang orang Melayu untuk masuk ke dalam rumah ibadat bukan Islam jika ada tujuan dakwah, seperti pernah saya lakukan membantu membawa ibu ke tokong untuk dia sembahyang, ziarah kubur ibu bapa dan lain-lain, ihsan anak kepada orang tua," katanya.

Sebelum ini, calon Pakatan Rakyat (PR) untuk PRK Kajang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap di gereja selepas upacara keagamaan mingguan penganut Kristian di gereja tersebut.

Langkahnya mendapat sokongan ramai penganut Kristian yang hadir, namun dikecam Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan beberapa mufti negeri.

PRK Kajang diadakan ekoran peletakan jawatan Lee Chin Cheh sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) di sana.

Pakatan Rakyat (PR) menamakan Anwar sebagai calon PRK sehari selepas peletakan jawatan Lee.

Calon lain yang bakal bertanding adalah Datin Paduka Chew Mei Fun untuk Barisan Nasional dan dua calon bebas termasuk Datuk Zaid Ibrahim.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan tarikh 23 Mac sebagai hari PRK manakala 11 Mac untuk hari penamaan calon.
- 24 Februari, 2014.
_________________
个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/
返回页首
[ 9楼 ] 阅览成员资料 (Profile) 发送私人留言 (PM) 发送电子邮件 浏览发表者的主页 MSN Messenger
从以前的帖子开始显示:   
发表新帖   回复帖子    法情 首页 -> 即时评论 论坛时间为 马来西亚时间
1页/共1

 
转跳到:  
不能发布新主题
不能在这个论坛回复主题
不能在这个论坛编辑自己的帖子
不能在这个论坛删除自己的帖子
不能在这个论坛发表民意调查


Sponsored by EMERGE WEBhosting
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Copyright © 28-7-2005 hawkuen.blogspot.com Inc. All rights reserved.